Het resultaat? Effectief de gewenste boodschap overbrengen en aanzetten tot actie.
In on- en offline communicatie betekent dit dat het visuele ontwerp altijd de boodschap moet ondersteunen en versterken. De keuzes in typografie, kleur, lay-out en beeldgebruik moeten het communicatiedoel helder en effectief overbrengen.
Dit principe voorkomt dat ontwerpen oppervlakkig of verwarrend worden. Wanneer de vorm wordt gedicteerd door de functie, ontstaat er een ontwerp dat zowel esthetisch aantrekkelijk als doelgericht is, wat leidt tot effectievere communicatie en een betere gebruikerservaring.
De visuele elementen worden bewust gekozen om de aandacht te trekken, emoties op te wekken en de boodschap duidelijk over te brengen. Een goed voorbeeld hiervan is minimalistische reclame, waarbij overbodige elementen worden weggelaten om de focus volledig op de kernboodschap te richten.
In de kern helpt “Form follows function” ontwerpers om visuele elementen strategisch in te zetten, zodat elk onderdeel van het ontwerp een duidelijke rol speelt in het overbrengen van de boodschap.